Mobilier concept pentru amenajare grădinițe, școli, licee sau universități – partea 1

Unitățile de învățământ actuale, de la grădinițe la universități, trebuie să depășească acel stadiu de mediu rigid, formal, în care viitorul adult asistă pasiv la ceea ce i se expune, după niște rețete dinainte stabilite. Și generațiile s-au schimbat, iar dascălii trebuie să depună eforturi mai mari pentru a le menține trează atenția, pentru a-i atrage către participare, către un comportament interactiv. Amenajarea sălilor de grupă pentru grădinițe și a sălilor de clasă sau a spațiilor interactive din școli are un rol definitoriu în acest context, atâta vreme cât este adaptată unui proces de învățământ ancorat în realitățile cotidiene.

Amenajare sala de clasă – mobilier pentru școală

Nu este deloc simplu să fii educator, învățător sau profesor. Studii de specialitate arată că un elev se poate concentra asupra unei sarcini, în mod voluntar, între 20 și 35 de minute; preșcolarii mai puțin, iar studenții mai mult. Dar acestea sunt cifre generale, pentru că în realitate unii copii sunt predispuși către dificultăți de atenție, sau de autocenzură a comportamentului. Comunicarea între elev și profesor, sau între elevi, se face preponderent vizual: în cadrul unei lecții sau prezentări, peste 80% din informație este vizuală, și doar puțin peste 10% auditivă. 

Materialul didactic, aparatura de clasă (mult mai variată și cu totul diferită de cea de pe vremea părinților acestor copii) trebuie integrate astfel încât să poată fi urmărite fără efort. Învățarea interactivă, de asemenea, trebuie luată în calcul, iar aceasta se vede foarte limpede când copiii preferă de multe ori să învețe împreună (fizic sau on-line) - o fac în mod natural, simțindu-se agreabil și constatând că au rezultate mai bune.

Este firesc, deci, ca amenajarea spațiilor în educație – săli de grupă în grădiniță, săli de clasă, bibliotecă sau sală interactivă pentru școlari - să fie abordată personalizat, în funcție de un concept, cu tot ceea ce înseamnă, de la arhitectura spațiului la mobilier și finisaje, inclusiv culori, texturi, modalități de iluminare.

În cadrul amenajării spațiilor educaționale din grădiniță sau școală, un aspect demn de menționat este destinația spațiului respectiv, ca sală de cursuri, laborator, sală de lectură, loc de recreere sau de interacțiune ș.a.m.d. 



Nu vom neglija nici aspectele legate de siguranța și sănătatea celor ce folosesc spațiile respective, optând pentru produse și materiale simplu de întreținut, curățat și igienizat; pardoseala, mobilierul și finisajele antibacteriene sunt deja o practică în unități de învățământ din lumea întreagă. 

Acestea fiind spuse, iată câteva recomandări concrete de amenajări grădiniță și școală DACCA, folosind produse specifice fiecărui tip de spațiu. 

Amenajare sală de clasă – mobilier pentru școală

În amenajarea sălii de clasă, totul începe cu poziția elevului ”în bancă”. Este un fel de a spune, deoarece în prezent s-a renunțat la acele bănci fixe, universale, extrem de incomode pentru cei care nu se încadrau în standardul de statură. Avem, în schimb, posibilitatea de a opta pentru mese individuale configurabile, precum cele de la ISKU (Finlanda). 

Aceste modele de mese pentru școală sau grădiniță respectă o serie de standarde europene care au fost stabilite în urma unor studii detaliate asupra confortului și eficienței, în contextul unui învățământ recunoscut pentru performanțele sale – cel din Țările Scandinave.
 
  • Prima – este o propunere de pupitru (sau bancă) pentru elevii din școlile primare și gimnaziale, care poate fi folosit de asemenea și de cei din primele clase de liceu. Se poate amplasa ca punct de lucru separat sau în rânduri cu mai multe pupitre alăturate. Reglabil pe înălțime, acest pupitru (sau bancă) pentru școală a fost proiectat de designerul Raimo Räsänen astfel încât să ofere maximum de ergonomie și comoditate. Cu o suprafață de lucru înclinată, din placaj furniruit sau lemn masiv de mesteacăn, care se poate bascula deasupra unui compartiment de depozitare, dispune și de un cârlig pentru suspendarea bagajului și de suport pentru picioare. Cadrul metalic poate avea diferite finisaje: alb sau negru, argintiu, grafit, albastru, verde, cromat sau roșu burgundy. 
 
 
  • Summa GR - o masă de lucru pentru școală care, datorită formei trapezoidale, devine extrem de versatilă – mai multe piese pot compune rânduri sau insule la care se pot desfășura diverse activități de grup. Blatul este orizontal, deci se poate amplasa scaunul pe oricare latură a mesei, iar pentru a le deplasa mai ușor pot fi dotate cu rotile pivotante la două picioare. Structura metalică este protejată de un finisaj aplicat prin metoda acoperirii cu pulberi, iar blatul de lucru din lemn conglomerat laminat poate avea o varietate mare de finisaje.   
 
  • Summa GF – este o masa școlară cu un blat cu formă particulară, rotunjită pe trei laturi, astfel încât, dacă alăturăm două astfel de mese, obținem o masă mai mare, de formă eliptică. Masa pentru școală poate fi folosită atât separat, individual, de fiecare elev sau student în parte, dar și în rânduri sau insule care să formeze un cadru de întâlnire sau lucru în echipă. Blatul și structura metalică au aceleași proprietăți ca toate produsele din seria Summa.
 
  • Summa GA - este o masă de studiu pentru elevi și studenți cu formă poligonală, cu ajutorul căreia pot fi create aranjamente extrem de interesante, în șiruri neregulate sau grupuri. Picioarele din față pot fi dotate cu rotile, pentru a permite deplasarea lor cu ușurință. 
 
  • Summa GB este un alt model de masă pentru școală din această gamă care, prin forma sa semi-eliptică, poate deveni sursă de inspirație pentru diverse modalități de a aranja interiorul unei săli de clasă. Proiectarea particulară a picioarelor conferă mesei o bună stabilitate.
 
  • Nook – un alt tip de masă, cu o formă curbă specială, foarte ergonomică și potrivită lucrului individual al elevilor în sala de clasă. Pentru mai multă liniște și intimitate, poate fi însoțită de panouri fonoizolante care să blocheze sunetele nedorite dintr-o anumită direcție.  
 


Scaunele pentru sălile de clasă trebuie să fie ergonomice, confortabile, realizate din materiale ușor de întreținut, conforme cu standardele europene. De asemenea, este nevoie de o utilizare versatilă, în funcție de necesitate și spațiu, iar atunci când este cazul să poată fi stivuite pentru a ocupa cât mai puțin volum. Din portofoliul ISKU, pe care îl găsiți în oferta DACCA, puteți opta pentru mai multe variante de scaune pentru școală sau grădiniță, perfect compatibile cu pupitrele și mesele de mai sus:
 
  • Prima – un scaun pentru sala de clasă din lemn natural (mesteacăn, fag sau frasin), laminat (cu finisaje în alb, negru, gri deschis sau închis, mesteacăn, fag ori stejar) sau plastic (roșu, gri, fag, albastru, verde, mesteacăn). Cadrul este metalic, cu diverse finisaje.
 
  • Tutor 1035 - un scaun durabil de uz general, cu cadru metalic, ce poate fi folosit și de către adulți. Poate fi obținut în game de fag sau frasin (lemn natur), laminat, dar și în variantă tapițată. 
 
  • Pisa – un scaun ușor, cu un design funcțional, ușor de utilizat și de stivuit. Este produs pe structură metalică, iar șezutul și spătarul sunt din laminat, foarte potrivit pentru amenajarea unei săli de clasă. 

Catedra profesorului este un element important, care necesită câteva facilități suplimentare. De exemplu, avem această masă modulară ISKU Style, care poate fi reglată cu ajutorul unui sistem electric, cu picioare telescopice și panou de comandă integrat discret în designul exclusivist al piesei de mobilier. La cerere, sistemul inteligent dispune de o memorie care reține mai multe poziții introduse de utilizatori. De asemenea, se poate opta pentru varianta de catedra profesorală cu finisaj antimicrobian.

Ca alternativă mai simplă, se poate utiliza biroul Matrix Y, cu picioare reglabile manual pe înălțime. 



Scaunul profesorului trebuie să respecte aceleași exigențe de confort și versatilitate, sens în care oferta noastră este extrem de variată. Exemplificăm prin acest model de scaun profesoral de la Interstuhl, pe structură de aluminiu, tapițat, care poate fi furnizat cu diverse variante de țesături și finisaje. 

Citește în partea a 2-a despre mobilierul pentru amenajarea spațiilor din școală pentru laborator, bibliotecă și sala de lectură, cancelarie sau sală profesorală, amenajare zone interactive pentru recreere sau activități creative, cantină și sală de servire a mesei, zone comune, de tranzit sau de așteptare.

 

PARTENERI Dacca